Tento článek se měl původně jmenovat „Jak jsem totálně podělala storno“, ale protože jsem si už odpustila, budu na sebe mírnější- však jsem kvůli té školácké chybě uronila už tolik slz. Článek má sloužit zejména těm, co nemají se stornováním dovolené tolik zkušeností. Zkušení cestovatelé si možná poklepou na čelo, jak jsem jen mohla udělat takovou chybu zrovna já, takový propagátor pojištění, … ale co už, jdeme na to.
JAK FUNGUJE POJIŠTĚNÍ STORNA DOVOLENÉ
Pojďme si nejprve říct, jak vůbec takové pojištění storna dovolené funguje. Možná Vás překvapí, že pojištění storna se netýká jen zahraničních dovolených přes cestovku, ale že si ho můžete sjednat i na tuzemskou dovolenou na chalupě v Horní Dolní nebo na školu v přírodě. Já si ho platím pokaždé. Už jsem se totiž smířila s tím, že nejsem ten „typ pohodář, co si nic nepřipouští“ a přestala jsem se za to stydět. Protože i my s katastrofickými scénáři, co si na ples nosíme pomalu náhradní silonky za náhradní silonky, máme právo na život.:-)
Jedinou podmínkou pojištění storna je, že pojištění musí být sjednáno a zaplaceno v den (nebo další pracovní den, ale já jsem si to zjednodušila), kdy platíte zálohu za ubytování. Pozdější sjednání není možné (nebo o té možnosti nevím). Já ho sjednávám vždy online. Jeho výše závisí zcela logicky na výši pojistné částky, ale v případě našich dovolených se nejedná o žádnou závratnou částku (obvykle se pohybuje někde mezi 200-400 Kč). V případě, že dovolenou stornujeme z důvodu nemoci, pojišťovna nám uhradí 80% z pojistné částky, 20% je spoluúčast.
(Je možné, že takové pojištění storna je zahrnuté ve službách nabalených na Vaši platební kartu. Raději si to ověřte a podívejte se na konkrétní podmínky. Někdo má pojištění storna v rámci cestovního pojištění.)
ZÁLOHA ZA UBYTOVÁNÍ NENÍ TO SAMÉ CO STORNOPOPLATEK
Asi víte, jak funguje třeba takový Booking.
Při rezervaci ubytování vám rovnou hlásí, jakou chce zálohu, do kdy máte kolik doplatit a do jakého data můžete stornovat se ztrátou např. 30%, 60% až po ztrátu 100% z celkové částky za pobyt. Hezky jasně řečeno, konkrétní termíny i částky pěkně černé na bílém. Tím, že zálohu platíte kreditkou, není co řešit – booking si strhne vždy to, kolik potřebuje. V tomto případě platím pojištění storna na CELOU ČÁSTKU nikoliv jen na zálohu.
No jo. Ale co když si ubytování hledáte napřímo a ubytovatel po vás chce zaplatit zálohu, řekněme ve výši 50% ceny pobytu s tím, že zbytek doplatíte na místě, až přijedete? Jak je to pak? (Zde dramatická pauza na to, abyste si sami pro sebe upřímně odpověděli.)
Na instagramu jsem si udělala malou anketu. Zajímalo mě, kolik lidí se pídí po stornovacích podmínkách, pokud nejsou konkrétně a jasně vyčíslené (stejně jako u bookingu) přímo v rezervaci ubytování, ale schovávají se za jednou jedinou větou typu „Stornovací podmínky se řídí všeobecnými platnými podmínkami dané země.“
Byla jsem ještě konkrétnější a uvedla tento příklad:
Když zaplatíte zálohu (např. 10.000 Kč) a v rezervaci nikde nevidíte a není uvedeno klasické (jako má Booking): do data x…propadá 30%, do data y….propadá 80%, do data z…propadá 90% z celkové částky, berete to tak, že zkrátka přijdete o celou zálohu a nic víc než zálohu, nebo počítáte s tím, že vám propadne komplet částka ne jen záloha?
CHYBA!
Možná budu vypadat jako největší pitomec a neznalec, ale já se k tomu přiznám- já jsem ve svých 41 letech objevila Ameriku. Hejtrům gratuluji k suksesu, šlápla jsem tentokrát do lejna. Když jsem kdysi v září bookovala naši únorovou dovolenou v Rakousku napřímo, automaticky jsme si řekla, že záloha, která nebyla nijak nízká (skoro 10.000 Kč) je zkrátka to, co nám propadne, když nedorazíme, protože žádná jiná platba předem nebyla vyžadovaná, nikde žádné upozornění na konkrétní datum, do kdy musím stornovat a tak nějak jsem vnímala, že v tom spočívá právě smysl té zálohy. Pojištění storna jsem automaticky bez většího přemýšlení udělala ve výši zálohy, tedy na částku 10.000 Kč. Nepídila jsem se po tom, co vlastně znamená ta nenápadná věta „Für Buchungen gelten die Österr. Hotelvertragsbedingungen, wobei die kostenlose Stornomöglichkeit auf 42 Tage vor Anreise reduziert wird.“ (V mém překladu – když stornuji dřív jak 42 dní před příjezdem, vrátí mi zálohu, když později, záloha propadne a šmitec).
O to větší překvapení pro mě bylo, když jsem kvůli covidu nejen že trpěla v posteli, ale ještě dostala závěrečné „Rechnung“, kde jsem měla doplatit celých 90% za týdenní dovolenou. Jaj, jak já si nadávala do pitomců!
Takže mé doporučení: VŽDY, ALE OPRAVDU VŽDY si vyžádejte konkrétní podmínky storna! A když jim nerozumíte, protože jsou třeba v italštině schované za větičkou „Stornovací podmínky se řídí všeobecnými podmínkami platné na území Itálie“, požádejte ubytovací zařízení o konkrétní termíny a částky. Protože záloha se skutečně nerovná automaticky stornopoplatek.
V našem případě to naštěstí dobře dopadlo. Ubytovatelnám vyšel velkoryse vstříc, měl pochopení pro mé pochybení a nakonec si ponechal jen zaplacenou zálohu (naštěstí se mu podařilo najít i náhradu za nás).
KONKRÉTNÍ DOPORUČENÍ POJIŠTĚNÍ STORNA
Protože se tomuto dotazu 100% nevyhnu a chodí mi tu a tam do zpráv, budu konkrétní. Já si pojištění sjednávám vždy online přes www.pojisteni.com. Tam si totiž najdu nabídku více pojišťoven a hledám tu, která se mi zdá nejvýhodnější. Již 2x jsem pojistku uplatňovala (jednou Kooperativa, jednou Allianz). Vždy bez problémů rychle vyřešeno přímo s pojišťovnou (tentokrát během jednoho týdne). Pouze bylo potřeba doložit ubytovací smlouvu (v našem případě elektronické potvrzení rezervace), potvrzení o platbě zálohy, potvrzení o tom, že k realizaci dovolené nedošlo a také potvrzení od lékaře o nemoci.
A TO NEJHEZČÍ NA KONEC
Celá tahle nepříjemná situace přinesla kromě další zkušenosti i něco hezkého. V tom největším ubuleném unudlaném záchvatu, jak jsem to zmatlala, přišly děti a přinesly mi ze svých kasiček peníze. „My ti maminko přispějeme“…
Jak jsem koupil, tak prodávám dál. Třeba to někomu pomůže neudělat takovou školáckou chybu, jakou jsem udělala já.
Jana, taky člověk:-)
PS. Já nejsem pojišťovací agent. Možná máte své vychytávky. Sem s nimi. Třeba existuje nějaké super úžasně výhodné pojištění a já o něm nevím…
Přečetla jsem a moc děkuju za upozornění. Jelikož jsme jednou museli rušit dovolenou v zahraničí týden před odjezdem, tak už se teď bojím skoro pořád.
Jen nevím, stále tápu, KDY je potřeba to storno u Bookingu uzavřít?? V den rezervace, i když se nic hned neplatí nebo až třeba měsíc před odjezdem, když se platí první část (případně celá částka)???
Děkuji.
Děkuji za tento článek, jdu hledat pojištění 🙂