blog o cestování s dětmi

Norsko a Dánsko s dětmi

Za článek děkuji Pétě, autorce blogu Nápady pro Aničku, na kterém najdete řadu skvělých her a pracovních listů pro děti. Třeba ty na s názvem Kolem světa se vám jistě budou hodit na delší cesty s dětmi. Ale teď už k samotnému článku..

Norsko jsme procestovali s mužem ještě za svobodna a protože nás tenkrát nadchlo, chtěli jsme ho ukázat i dětem.  Jeli jsme autem a pak trajektem. Napřed bylo ale potřeba v Dánsku navštívit Legoland.

DÁNSKO

Ubytování jsme si domluvili dopředu v místním kempu (Legoland Holiday Village). Vyjeli jsme brzy ráno (spíš v noci), abychom do večera do Billundu dorazili. Z Prahy je to necelých 10 hodin. Bylo skvělé, že velký kus cesty jsme absolvovali před denní špičkou.

Už samotný kemp nás nadchl – několik tematických hřišť a veškeré vybavení v legostylu.

Druhý den jsme strávili v Legolandu. Kromě tisíců staveb, postav a zvířat z lega tu najdete pestrou paletu atrakcí. Jsou tu horské dráhy, dům hrůzy, zrcadlové bludiště, různé vodní dráhy, 3D ninja jízda, akrobatické divadlo, vláčky, lodičky i živí tučňáci. Na atrakce jsme čekali 5-30 minut. Fronty dětem ulehčují všudypřítomné boxíky s legem ke stavění. Moc se nám tam líbilo a my dospělí jsme si to užili stejně jako děti (přesvědčili mě i na horské dráhy, ale držela jsem se jich za ruku :D). Překvapilo mě, že celý areál byl velmi kultivovaný, bez reklam a prodejních serepetiček. Jen pár stylových stánků s občerstvením. Jsou tu i rodinné vysoušeče, když se na atrakcích namočíte. Většina atrakcí je venku, takže doporučuji nejezdit v chladných obdobích roku.

Druhý den jsme se přesouvali na sever do přístavu Hirtshals. Odpoledne jsme strávili na místních plážích. Jsou to široké pláže s typickými bílými domečky obehnané travnatým valem. Večer nám jel trajekt.

Z trajektu byly děti nadšené, hlavně z hřiště na horní palubě a stylového schodiště, které jim připomínalo Titanic. Ubytování je zde možné v kajutách pro 4-5 lidí, nebo přespání na sedadlech ve společném prostoru. Najdete tu dětskou hernu, bar, taneční zábavu, restauraci, odpočívárnu. Dopoledne jsme se vylodili v Bergenu.

NORSKO

Bergen má krásné nábřeží se starými dřevěnými domky. Náš čas tady jsme strávili převážně touláním se mizi nimi. Večer jsme se přesunuli trochu na jih, kde jsme měli na pár nocí zamluvenou chatu na poloostrově Vinnesholmen přes Airbnb. Domek stál na malinkatém poloostrově, kde byly jen dvě další chaty. Na jednu stranu jsme měli skály, na druhou plážičku. Největší bonus byl motorový člun v ceně :). Nikdo se nás neptal na kapitánské zkoušky, v Norsku řídí asi člun každý. Takže jsme to prostě zkusili a drželi se nedaleko břehů. V Norsku můžete na moři rekreačně rybařit bez omezení. Pokud tam pojedete, prut s sebou. Lze chytat i ze břehu. Na člunu jsme byli každý den, rybařili a objevovali blízké ostrovy. Chytli jsme pět ryb, takže s jídlem jsme měli vystaráno. I pár výletů na blízké vrcholy jsme zvládli.

Na další dny jsme se přesunuli k národnímu parku Folgefonna. Dělali jsme výlety z různých stran – uprostřed je neprostupný ledovec. Na jednom výletě jsme se ledovci dostali dost blízko. Park je vhodný spíše pro starší děti, stoupání bylo náročné i pro mě :). Spali jsme vždy někde bokem od parku, ve stanech u auta. V Norsku se naštěstí stanovat může i bez kempu (na jednu noc, minimálně 150 m od budov). Našli jsme si plácky blízko polních cest. Vodu jsme brali na parkovištích u NP nebo jsme poprosili místní.

Poslední den jsme se přesunuli do Stavangeru. Prošli jsme si městečko. Jsou tu také pěkné dřevěné domy na nábřeží. Skvělá byla nejbarevnější ulice Norska Fargegaten. Nedaleko centra je i Norské ropné muzeum, které nám bylo doporučeno. To jsme už nestihli, ale před ním je zajímavé industriální hřiště pro děti. Cestou na trajekt jsme objevili památník obřích mečů Sverd i fjell. Večer jsme odpluli trajektem zpět do Dánska.

Cesta zpět byla zdlouhavá. Jeli jsme ji napůl, přespali jsme v kempu v Německu. Celkově se ale dovolená vydařila. Počasí nám vyšlo parádně, téměř nám nepršelo, což je na Norsko nezvyklé. Jednou jsme se i vykoupali v moři. Jejich všudypřítomná jasně zelená je ohromně nabíjející.

Tipy a ceny:

• V Norsku je draho. Jedná se ale spíš o služby, takže pokud se budete stravovat skromně, bez restaurací a alkoholu, není to žádná hrůza. Mnoho věcí se dá koupit v supermarketech v akci, nepěkné ovoce a zelenina bývá výrazně zlevněno. V Dánsku jsou ceny lepší.
  • Jednodenní vstup do Legolandu stojí kolem tisíci korun (mění se podle sezóny), což za tolik atrakcí stálo určitě za to. Kemp Holiday Village byl dražší, ale je tam nějaká sleva, když koupíte dohromady se vstupem do Legolandu.
  • Trajekt není levná položka, musíte to brát jako cestu+zážitek+noc v hotelu v jednom. V rámci snížení nákladů lze objednat pouze sedačky, které vypadaly o dost pohodlněji než bývají v dálkových autobusech.
  • Ubytování přes Airbnb jsme sehnali na norské poměry dost levné.
  • Vezli jsme bednu jídla, láhev rumu a kafe (v Norsku nedělají dobré).
  • V neděli jsou v Norsku zavřené obchody.
  • Základem jsou dobré boty, na mnoha výletech byly pěšiny podmáčené a blátivé a to i bez deště.
  • Dlouhé přejezdy řešíme posloucháním audioknih. (Případně přibalte dětem pracovní listy)
  • Do Norska se dostanete i po mostech přes Švédsko, mýtné se ale pohybuje v tisících korun.